Név: Tápainé Budimácz Ildikó
Tanfolyam: „Mindfulness for Teachers: A Hands-on Approach”
Helyszín: Firenze, Olaszország
Időpont: 2024. március 17-március 22.
A Bristol nyeliskola szervezésében alkalmam nyílott részt venni egy számomra nagyon izgalmas, gyakorlatiasnak tűnő és rendkívül szükségszerű képzésen.
Tapasztalt nyelvtanárként számtalanszor találkozom a tizenéves korosztály, illetve a felnőtt tanulók nyelvtanulási nehézségeivel. A kurzus témája a „Mindfulness” azaz a tudatos jelenlét fogalmának bemutatása, valamint a résztvevő tanárok saját mindfulness technikáinak kialakítása annak érdekében, hogy különböző mindfulness gyakorlatokat alkalmazzanak a tanítási gyakorlatuk során ezzel segítve a tanulók sikeres tanulási folyamatát.
A kurzus vezetője Layla Dari volt, a Europass Teacher Academy oktatója, aki rendkívül ügyesen állította össze és vezette a képzést, hangsúlyt fektetve a gyakorlati ismeretek elsajátítására. A tanfolyamon tíz gyakorló tanár vett részt csodálatos környezetben öt ország képviseletében, Írország, Svédország, Lengyelország, Portugália és Magyarország. A tanfolyam során biztos alapot szereztem annak meg

értésében, hogyan hatnak a mindfulness-gyakorlatok pozitívan a saját és diákjaim hangulatára, koncentrációs képességére, stresszszintjére és kommunikációs készségére. Megismertem a tudatos jelenlét lényegét, hogyan lehet a jelenlenre összpontosítani a figyelmünket. Megtanultam, hogy az új technikák alkalmazása a tanítási gyakorlatban a diákokkal való együttműködés során, hogyan segíti az érzelmi kontroll gyakorlását és teszi lehetővé az egyének számára, hogy hogyan tudják legyőzni a mindennapi stresszt. A célnak megfelelően megismertem olyan kiváló gyakorlatokat, amelyek a figyelem önálló szabályozásának és az önirányításnak a fejlesztésére irányulnak a sikeresebb tanulás érdekében. A kurzus elsődleges célja volt, hogy a résztvevő tanárok kialakítsanak saját maguk számára egy mindfulness rutint, melyet hasznosítanak a tanítási gyakorlatuk során. Nos ezt a célt tökéletesen sikerült megvalósítani egy rendkívül inspiráló környezetben. Örülök, hogy részese lehettem ennek az élménynek.
NÉV: SZABÓ KITTI
Helyszín: Korfu, Görögország
Tanfolyam: Wiki Tools in The Classroom: Digital Skills and Critical Thinking
Időpont: 2024. 06.01-2024.06.06.
A wikipedia egy online enciklopédia, melyet bárki szerkeszthet. Eme karitatív tevékenysé

gben vettünk jómagunk is részt Marios Magioladitis tréner segítségével, aki tagja a nemzetközi wiki társaságnak és nemzetközi konferenciákon vesz részt azért, hogy megfelelő információval lássák el az enciklopédia olvasóit. Az ingyenes Wikipedia mellet megtaláljuk a Fandom oldalt is melyet cégek tudnak alkalmazni valid információszerzés céljából. Miután megismertük a wiki eszközöket létrehoztunk saját felhasználói fiókot és részt tudtunk venni az online mentori és szerkesztői munkában. Hasonló munkát adva a diákoknak megtaníthatjuk őket a közösségi munka szeretetére, kollaborációra. Nyelvtanárként lehet fordítással kapcsolatos házi feladatokat adni nekik és a Wiki társaság segítséget tud nyújtani a feladatok értékelésében is.
A platform használata segíti a tanulók kreatív írását, korrektúrára való készséget fejleszt, digitális kompetenciát és társadalmi elköteleződést elősegít. A kritikai gondolkodást elősegíti, mely készségre nagy szükség van, hogy eldönthessük egyes információk valódiságát egy olyan világban, ami hemzseg a fake news-tól.
Kulturális programként egy helyi sétával és gasztronómiai élménnyel teli ebéddel kedveskedett a szervező. A résztvevők német, spanyol, portugál és lengyel tanárok voltak, akikkel a tanórákon kívüli szabadidőbe kiadott közös projektmunkán együtt tudtam dolgozni.
Záró feladatot kellett beadni a közös munkából, mely egy cikk közös megírása volt saját számítógépke segítségével és egy online tesztet kellett kitölteni a tanfolyam zárásaként.
Név: Dávid Zsuzsanna
Projekt: Artificial Intelligence for Education: Exploring the frontiers of ICT
Helyszín: Róma, OlaszországIdőpont: 2024. Július 1-6
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ programja által részt vehettem a Europass Teacher Academy „Artificial Intelligence for Education: Exploring the frontiers of ICT” című tanfolyamán.
A tanfolyamra való jelentkezés mellett több okból döntöttem. Az elsődleges motivációm az volt, hogy az AI technológiák gyors ütemben fejlődnek, és fontosnak tartom, hogy lépést tartsak ezekkel a változásokkal, különösen a nyelvoktatás területén. Az AI eszközök alkalmazása lehetőséget nyújt arra, hogy hatékonyabb és személyre szabottabb oktatást nyújtsunk diákjainknak. Szerettem volna megismerni azokat a modern módszereket és eszközöket, amelyek segítségével a tanulás nemcsak hatékonyabb, hanem élvezetesebb is lehet.
A tanfolyam során számos új ismeretre és készségre tettem szert, amelyek jelentős mértékben bővítették tudásomat és segítenek majd a mindennapi munkám során. Nagyon hasznosnak találtam a Magic School, a Curipod, a Diffit, az Eduaide és a Twee alkalmazásokat, amelyek s

egítségével könnyebben, gyorsabban és hatékonyabban lehet a diákjaim igényeinek megfelelő óraterveket készíteni és feladatokat tervezni.
Az óratervek és feladatok gyorsabb és változatosabb összeállításában is hasznosak lehetnek az AI eszközök. Olyan új módszereket sajátítottam el, ame
lyekkel változatosabb és érdekesebb feladatokat tudok készíteni, ezzel is motiválva a tanulókat. A Suno vagy a Magic School segítségével zenét lehet létre hozni, amely élvezetesebbé teszi a tanulást. Megismerkedtünk néhány kép és video alkotó programmal is mint például a Bing, Leonardo AI, Adobe Firefly, Pika, Invideo AI vagy a Heygen. Megismerhettünk néhány olyan programot is, amelyek a tanár mindennapi háttér munkáját segítik, például ötleteket adnak, asszisztensként vagy coachként működnek.
Összességében a „Artificial Intelligence for Education
: Exploring the frontiers of ICT” című tanfolyam rendkívül hasznos volt számomra. A megszerze
tt tudást és készségeket be szeretném építeni a tanítási gyakorlatomba, hogy
még hatékonyabban és élvezetesebben s
egíthessem
diákjaim nyelvtanulását.Hasznosnak találtam a tanfolyamon részt vevő portugál, cseh és ciprusi kollégákkal történt tapasztalatcserét is. A hét folyamán megismerhettük más országok oktatási rendszerét, oktatási gyakorlatát valamint tapasztalatot cseréltünk a digitalizáció és a mestersges intelligencia előretöréséből fakadó mindennapi kihívásokat illetően. A kulturális program részeként egy 72 órás római tömegközlekedési kártyát kaptunk, amellyel lehetőségünk nyílt két múzeumot ingyenesen meglátogatni. Nagyon tartalmas és gazdag program részese lehettem, sokat tanultam az egy hét során.

Név: Kollár Alíz
Project : Effective Pedagogies for21st-Century Learning
Helyszín: Nizza, Franciaország
Időpont: 2024. 07.21-2024.07.29.
Az alábbi beszámoló az Effective Pedagogies for 21st-Century Learningkurzus tapasztalatait foglalja össze. A kurzus célja az volt, hogy új szemléletű, hatékony tanulási és tanítási módszereket ismerjünk meg annak érdekében, hogy a tanteremben vagy azon kívül végzett pedagógiai, oktatói tevékenységünk interaktív, motiváló legyen. Miután elmélyültünk a 21. századi készségek fogalmában és gyakorlatban történő megjelenésükben, áttértünk a technológia alapú oktatási eszközökre. Megismertünk különféle applikációkat és weboldalakat, melyek használata fontosnak bizonyul a tanítási folyamat során.
Ezek közé tartozik:
https://www.classtools.net/random-group-generator/
https://pz.harvard.edu/thinking-routines
BookJumper
Ezt követte a project alapú oktatás, a SAMR model és a Flipped classroom megismerése. A kritikai gondolkodásmód lépéseit is megbeszéltük, majd közösen feladatokat is kellett tervezni hozzá. Véleményem szerint ez az egyik legnehezebb a tanításban. Ellátogattunk a Digitális múzeumba is, ahol Viar szemüveg és egyéb kiemelkedő technikai eszközöket ismertünk meg és próbáltunk ki, melyek hasznosak lehetnek az oktatásban és motiválhatja tanulóinkat is. Az ott szerzett tudásomat megosztottam kollégáimmal. Az IKT eszköz repertoárom e továbbképzés segítségével tovább bővült, de tanóráimat is hatékonyabbá és motiválóbbá tudom tenni.

Név: Mihalovicsné Vajda Tímea JuditJudit
Projekt: Integrating AI in and out of the classroom
Helyszín: Rovinj, Horvátország
Időpont: 2024. 07.28-08.03.
- július 28-tól augusztus 3-ig 7 napos továbbképzésen vettem részt Horvátországban, Rovinjban a Jutaki Kft.- Hungary Expert for Teachers képző intézmény szervezésében.
Küldő intézményem, a Bristol Nyelviskola Erasmus+ akkreditációs projektjének intézményi céljaival összhangban lévő képzést választottam, mely online platformok, digitális alkalmazások megismerését, tanulását teszi lehetővé.
Tanfolyamom címe: Integrating AI in and out of the classroom, azaz a mesterséges intelligencia bev
onása, mesterséges intelligencia alapú alkalmazások használata

osztálytermi, vagy akár osztálytermen kívüli tanórákon.
A képzés rendkívül intenzív volt, összességében közel 50 AI alapú alkalmazást, weboldalt ism
ertünk meg, naponta legalább 10-12 került bemutatásra. Ezek használatára vonatkozóan is alapos oktatást kaptunk anyanyelvi tanárunktól, az amerikai származású Hunter Niederhausertől. Az utolsó kurzusnap teljességében résztvevő-vezérelt volt, azaz mindannyiunknak be kellett mutatnia jó néhány saját feladatot, melyeket a hét során tanult alkalmazások gyakorlása során készítettünk el. Ezeket a teszteket, feladatokat ki is próbáltuk a csoportban.
A program során nemcsak új lehetőségeket ismertünk meg, de megtanultuk, hogyan detektálhatók a mesterséges intelligencia segítségével készített tartalmak, illetve, megtapasztaltuk, kielemeztük, hogy milyen hibalehetőségeket rejt magában, mik az árulkodó hiányosságai a nem emberi alkotásnak.
11-en voltunk ebben a kis csoportban, magyar, máltai, szlovák résztvevőkkel.
A képzőhelyen párhuzamosan több, minimum 6-8 témájú egyéb kurzus is zajlott más országok képviseletével. A közös kulturális programok során alkalmam nyílt nemzetközi kapcsolatot építeni francia, spanyol, román és szerb kollégákkal is. Hunter, a tanárom egy budapesti iskolában angol nyelvet tanít, valamint a csoportomban több magyar angol nyelvtanár is volt, így nemcsak nemzetközi kapcsolatokat tudtam építeni, de konkrét szakmai, tantárgyi tapasztalatcserére is lehetőségem nyílt azon túl, ho
gy az idegen nyelvet anyanyelvi beszélővel gyakorolhattam.
A kurzus helyszíne a helyi gimnázium épülete volt. Kellemes árnyékot adó zöld parkjával gyönyörű környezetet teremtett az órák közötti szünetekben a pihenéshez, ismerkedéshez; termeinek felszereltségével pedig kiválóan alkalmas volt a digitális tanulás biztosítására.
A tanulási órákat egyes napokon csapatépítő feladatok színesítették. Számos fakultatív kulturális programlehetőség biztosította a gyönyörű város és a környék megismerését és tette lehetővé a résztvevők további ismerkedését.
A szervezők rendkívül segítőkészek, egyéni igényekre odafigyelők voltak.A külföldi tapasztalatszerzés, tanulás és a csodás élmények a Bristol Nyelviskola Erasmus pályázatán keresztül valósulhattak meg.

Név: Urbán- Hrubi Judit
Projekt: Digitales Unterrichtstoolkit: Canva & ChatGPT für den Klassenraum des 21. Jahrhunderts
Helyszín: Páfosz/ Ciprus

Időpont: 2024. 08. 05. – 2024. 08. 09.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ programjában egy német nyelvi továbbképzésen vettem részt Cipruson, Páfoszon. A tanfolyam neve volt: Digitales Unterrichtstoolkit: Canva & ChatGPT für den Klassenraum des 21. Jahrhunderts, vagyis a mesterséges intelligenciával való ismerkedés és annak használata a digitális oktatásban, a 21. században.Az 5 napos továbbképzésen 4 fő vett részt különböző országokból, mint Lengyelország, Németország és Magyarország.
Azért választottam ezt a képzést, hogy digitális ismereteim bővüljenek, megismerkedhessek és használni tudjam a mesterséges intelligenciát a Canva ill. a ChatGPt programokat. Rengeteg a programok által kínálta lehetőséget ismertem meg. A képzés ideje alatt párokba voltunk osztva, ahol az elméleti órák mellett gyakorlati órák is voltak, ahol mindjárt alkalmazhattuk is a tanultakat. A digitális kompetenciáim nagy mértékben fejlődtek a képzés során. A munkám során a tanításban alkalmazni fogom az itt tanultakat, amik megkönnyítik és lerövidítik a dokumentációmat, ezen kívül a tanórákon alkalmazható feladatkészítést, feladatok értékelését, a plakátkészítést is elsajátítottam. Sőt még a fotókészítés számos formájába is betekintést nyertem.
A délutánok folyamán lehetőségünk volt megismerkedni Ciprus/Páfosz gyönyörű öbleivel, kultúrájával, kulináris világával.
A tanfolyam utolsó napján kultúrális ismereteinket gazdagítva ellátogattunk egy régészeti múzeumba, ahol Ciprus eredetét, fejlődését ismerhettük meg német idegenvezetővel.A kurzus ideje alatt új kapcsolatokat alakítottam ki, fejlődött a nyelvi kompetenciám, sok használható ismerettel gazdagodtam és rengeteg élménnyel tértem haza.
Név: Bálint Anita

Projekt: Integrative Coaching Methods
Helyszín: La Orotava
Időpont: 2024. október 7-12.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ támogatásával 2024. őszén részt tudtam venni egy hatnapos, Integrative Coaching Methods című képzésen. A tanfolyamot az FSC online szervezete a gyönyörű La Orotavában, Tenerife szigetén. A tanfolyam célja az volt, hogy a résztvevők megismerjék és elsajátítsák azokat a modern coaching technikákat, amelyek segíthetik a tanárokat és oktatókat a diákok, valamint saját szakmai fejlődésük támogatásában.
Az oktatónk nemzetközi tapasztalattal rendelkező tréner és coach volt, aki gyakorlati példákon és élményalapú gyakorlatokon keresztül mutatta be, hogyan alkalmazhatók a coaching eszközei az oktatásban és a mindennapi életben. A kurzuson részt vevő tanárok különböző országokból érkeztek, többek között Franciaországból, Németországból, Olaszországból, Szlovéniából és Magyarországról, így a csoportmunka során sokféle nézőponttal és oktatási kultúrával találkoztunk.
A hat nap során megismerkedtünk az integratív coaching menthods alapelveivel, valamint különböző kommunikációs és kérdezéstechnikai módszerekkel. Különösen hasznosnak találtam azokat a gyakorlatokat, amelyek az aktív hallgatást, a reflektív visszajelzést és az empatikus kommunikációt fejlesztették. Ezek a készségek nemcsak a coaching folyamatban, hanem a tantermi munkában is rendkívül értékesek.
A kurzus egyik legemlékezetesebb része az volt számomra, amikor párokban valós coaching-beszélgetéseket gyakoroltunk, és egymás tapasztalataiból tanulhattunk. Emellett
külön hangsúlyt kaptak a motivációs technikák, az önismereti gyakorlatok és a célkitűzési stratégiák, amelyek mind hozzájáruln
k volt megismerni La Orotava és Tenerife kulturális értékeit is. A kulturális program keretében ellátogattunk a Teide Nemzeti Parkba, majd megismerhettük a helyi konyha különlegességeit. A közös programok erősítették a nemzetközi kapcsolatok és barátságok kialakulását is.
ak a tanulók és tanárok személyes fejlődéséhez és jóllétéhez.
Nagy örömünkre a képzés mellett lehetőségün
A tanfolyam során számos új ötletet és gyakorlati eszközt sajátítottam el, amelyeket a munkám során is hasznosítani tudok például a diákok motiválásában, a tanulási célok egyéni megfogalmazásában és a támogató, bizalmi légkör megteremtésében.
Összességében számomra ez egy nagyon hasznos képzés volt. Elmélyült bennem, hogy a coaching szemlélet nemcsak a diákok fejlődését segíti, hanem a tanári hivatásban is hozzájárul a tudatosabb, kiegyensúlyozottabb és hatékonyabb munkavégzéshez.
Név: Piroska Tímea
Projekt: Positive psychology in Education
Helyszín: Tenerife, Santa Cruz
Időpont: 2024. október 7-12.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ programjának köszönhetően lehetőségem nyílt részt venni egy hatnapos, „Positive Psychology in Education” című képzésen, amelyet az FSC Online Europe s.r.o. szervezett. A tanfolyam helyszíne Santa cruz volt, ahol inspiráló nemzetközi környezetben, különböző európai országokból érkező kollégákkal együtt fejleszthettem szakmai és személyes kompetenciáimat.
A kurzus célja az volt, hogy a résztvevők megismerjék a pozitív pszichológia alapelveit, és megtanulják, hogyan lehet azokat az oktatásban, a mindennapi gyakorlatban hatékonyan alkalmazni. Az oktatónk, tapasztalt tréner és pszichológus volt, aki interaktív feladatokkal, önreflexiós gyakorlatokkal és csoportos beszélgetésekkel segített abban, hogy jobban megértsük a motiváció, pozitivitás és a reziliencia szerepét a tanításban.
A kurzuson tíz különböző országból érkezett résztvevő dolgozott együtt, többek között Finnországból, Olaszországból, Lengyelországból, Németországból és Magyarországról. A sokszínű csoport lehetőséget adott arra, hogy megismerjük, más oktatási rendszerekben milyen módszerekkel támogatják a diákok mentális jóllétét és motivációját. A csoportmunka során gyakran osztottunk meg saját tanítási tapasztalatokat és ötleteket, majd közösen kerestük a módját annak, hogyan lehet a pozitív szemléletet a gyakorlatba átültetni.
A program egyik legérdekesebb része számomra az volt, amikor a „character strengths”, azaz a személyes erősségek felismerésével és fejlesztésével foglalkoztunk. Megtanultuk, hogyan segíthetjük diákjainkat abban, hogy felfedezzék saját erősségeiket, és ezeket tudatosan használják tanulmányaik és emberi kapcsolataik során. Ezen kívül nagy hangsúlyt kaptak a mindfulness gyakorlatok, a pozitív visszajelzés technikái, valamint a tanári kiégés megelőzésének módszerei is.
A képzés mellett kulturális programokon is részt vettünk – felfedeztük Santa Cruz városát, megismerkedtünk a spanyol kultúrával és gasztronómiával.
A kurzus során szerzett tapasztalatokat és ötleteket már a saját munkámba is be tudtam építeni: tudatosabban figyelek a pozitív visszajelzésre, a légkör fejlesztésére és a résztvevők önbizalmának erősítésére. Úgy érzem, ez a képzés nemcsak szakmailag, hanem emberileg is gazdagabbá tett.
Összességében a „Positive Psychology in Education” kurzus rendkívül inspiráló és motiváló élmény volt, amely megerősített abban, hogy a munkám sikerének kulcsa a pozitív szemlélet, az empátia és a támogató közösség megteremtése.
Név: Dávid Zsuzsanna
Projekt: ICT in the Classroom: Innovative Tools to Facilitate Students' Learning, Collaboration and Creativity
Helyszín: Valencia, Spanyolország
Időpont: 2024. Október 21-26
A Europass Teacher Academy "ICT in the Classroom: Innovative Tools to Facilitate Students' Learn

ing, Collaboration and Creativity" című kurzusán Valenciában vettem részt. Az Erasmus+ mobilitás keretein belül megvalósult képzés során számos digitális eszközt és módszert ismerhettem meg, amelyek segítenek hatékonyabbá és kreatívabbá tenni az óráimat.
A tanfolyam bemutatkozó prezentációkkal kezdődött, amelyek által megismerkedhettünk a részt vevő csoporttársaink iskoláival, valamint az adott országok oktatási rendszerével. A prezentációkat követő beszélgetések rávilágítottak a különböző országok oktatási rendszereinek sajátosságaira, és lehetőséget adtak a tapasztalatok megosztására. A tanfolyam első napján a képzést vezető tanár is bemutatta a spanyol oktatási rendszer jellegzetességeit. Nagyon érdekes volt látni, hogy mennyire különbözőek tudnak lenni a tanulási utak az EU különböző országaiban. Raquel bemutatta Valencia főbb nevezetességeit, kulturális különlegességeit és gasztronómiai hagyományait is.
A tanfolyam által számos mesterséges intelligencia alapú eszközzel ismerkedtünk meg, amelyek segítik és gyorsabbá, hatékonyabbá teszik mind a tanár mind a diákok munkáját. Megtanultunk videókat illetve video alapú órákat készíteni, digitális kollaboratív eszközökkel ismerkedhettünk meg, illetve mesterséges intelligencia által segített digitális platformot próbálhattunk ki, amelyek segítik a mindennapi munkát az oktatásban.
A kurzus során olyan digitális eszközökkel ismerkedtem meg, mint a Trello, amely kiválóan alkalmas a kollaboratív munka támtámogatására, mobiltelefonról és számítógépről egyaránt. A ChatGPT keresési feltételeinek szűkítésével specifikusabb válaszok generálását tanultam meg, amely nagy segítség számomra a munkám során. A Fobizz platform is új volt számomra. E
Ez a felület nemcsak chatbotként, hanem egy teljes körű AI-asszisztensként működik. Használatával tanórákat, Kahoot-quizt, tanítási anyagokat lehet generálni, illetve tantárgyi tutorként is alkalmazható. A Questionwell eszközzel videókból és szövegekből lehet quizt készíteni, amelyet könnyen fel lehet tölteni a Quizizz, Kahoot vagy Quizlet platformnem tudtam, hogy kollaboratív prezentáció készítő funkciója is van. Ezt nagyon hasznosnak találtam, és a haza térésem után rögtön ki is próbáltam a diákjaimmal. A tanfolyamon megismert új eszközök segítségével sokkal színesebbek, kollaboratívabbak és
élvezetesek az óráim. Sokkal gyorsabban tudok előállítani személyre szabott de ugyanakkor érdekes és m
otiváló tartalmakat amelyek segítik a tanulást.
okra. A Screen Pal alkalmazás segítségével online videókat lehet rögzíteni és megosztani, amely még élvezetesebbé teszi a tanóráimat a diákok számára. A Canva felülete ismerős volt számomra, rendszeresen használom a munkám során, azt viszont
A program nemcsak a szakmai fejlődésemet segítette, hanem új ötletekkel és eszközökkel gazdagított, amelyeket már a gyakorlatban is alkalmaztam. A tanfolyam nagyon jól szervezett volt, a csoporttársakkal is élmény volt együtt dolgozni és felfedezni a város kulturális kincseit az órák után. A kapcsolatot többükkel a tanfolyam óta is ápoljuk. Hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a képzésen, és hozzájárulhatok diákjaim tanulási élményének gazdagításához.

Név: Mázsár Csilla
Projekt: Classroom Debates: Turn Them Into an Effective Teaching Tool
Helyszín: Amszterdam, Hollandia
Időpont: 2024. okt. 28.-2024.nov. 2.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ ösztöndíja keretében egy egyhete
s kurzuson vettem részt Amszterdamban 2024. október 28-tól 2024. november 2-ig. A kurzus megnevezése a következő volt: Classroom Debates: Turn Them Into an Effective Teaching Tool, vagyis Viták az osztályteremben: tegyük őket hatékony tanítási eszközzé. A tanfolyamon 12 tanár/nő 7 országból (Románia, Görögország, Németország, Ausztria, Franciaország, Észtország, Magyarország) képviseltette magát. A kurzus vezetője Cecilia Baldo volt, aki Argentínából költözött Amszterdamba, kezdetben angolt tanított, majd a Europass Teacher Academy-nél kezdett el főállásban trénerkedni.
Minden napot bemelegítő játékkal indítottunk. A kurzus résztvevőjeként megtanultuk, hogy hogyan vezessük be a vitákat a tanórákon, üzleti angol órákon, mellyel erősíteni tudjuk a tanulóink soft skill-jeit, melyek nagyon fontosak az üzleti életben. Soft skill-ek alatt értjük azokat az interperszonális szociális készségeket, melyeket mindennapjaink során, emberi kapcsolatainkban alkalmazunk, amikor meghallgatjuk a másikat, kommunikálunk, tárgyalunk, érvelünk, prezentálunk, konfliktust rendezünk, problémákat oldunk meg vagy csapatot vezetünk. Ilyen készségek még az empátia, a kritikai gondolkodás vagy a csapatmunka.
A kurzus során megtanultuk, hogyan kell mások előtt beszélni, hogyan kell meghallgatni a másik nézőpontját, hogyan kell mélyebben megérteni a különböző nézeteket. Lényeges elfogadni és tiszteletben tartani azt, ha valaki másképp gondolkodik. Mindezt először elméletben sajátítottuk el, majd több vitán keresztül gyakoroltuk is. Fontos megjegyezni, hogy miért is lényeges megtanítani a tanulóinkat érvelni. Sokszor találkozunk az üzleti nyelvórákon nagyon jól képzett szakemberekkel, akiknek valamelyik vagy több soft skill-je nem jó. Például nem tud megfelelően beszélni, amikor prezentál vagy nem tud másokat megfelelően meghallgatni. A kurzus sokat segített abban, hogy az ilyen hallgatóknál hogyan érhetjük el a helyes kommunikációs és érvelési technikát.
Összességében nagyon jól éreztem magam, betekintést nyertem a holland iskolai rendszerbe, Amszterdam kultúrájába és sok különböző nemzetiség állampolgárával sikerült kapcsolatot kialakítanom. Újult erővel, élményekkel gazdagodva tértem haza.
Név: Lehoczki Anikó
Project: Photo and Video making in your classroom: the educational power of multimedia
Helyszín: Róma

Időpont: 2024. október 28-tól november 2-ig Rómában az Europass Teacher Academy által megrendezésre került Photo and Video making in your classroom: the educational power of multimedia elnevezésű tanfolyamon vehettem részt az Erasmus+ program jóvoltából.
A kurzus elején betekintést nyertünk a résztvevők szakmai hátteréről, a tanfolyam témáiról illetve ismerkedtünk a más országokból érkezett kollégákkal. A második napon a YouTube-bal összefügésben alkalmazható különféle alkalmazásokat beszéltük át, átültetve azokat a gyakorlatba. A harmadik napon az okostelefon által nyújtott lehetőségeket kihasználva videot forgattunk Róma nevezetességeiről, amelyet később prezentáltunk a többi résztvevő számára is. A negyedik napon a videószerkesztés rejtelmeibe kaptunk betekintést, többek között megtanultuk, hogyan tudunk hangot adni a videók esetében a YouTube könyvtár alkalmazásával illetve hogyan kell feliratozni a videókat. A pénteki napon nagyon hasznos tanítási tippeket kaptunk a különböző videós platformokkal kapcsolatban. Szombaton nagyszerű kulturális programon vettünk részt a többi résztvevővel, amelynek során megcsodálhattunk az örök város kulturális csodáit.
A tanfolyam során elsajátíthattam azokat a videós technikákat, amelyekkel felvértezve még hasznosabb és naprakészebb tanórákat tudok tartani a nyelvtanulóim számára és az ismereteimet nekik átadva, ők is felhasználhatják azokat akár a nyelvtanulás során, akár a mindennapi életükben.
A kurzus során megismerkedhettem más EU-s országokból érkezett tanártársaimmal és megoszthattuk egymással a tanítási tapasztalatainkat és szakmai tippeket.
Name: Andrew Tyler

Project: "Teaching with AI Tools and Techniques"
Place: Funchal, Madeira
Date: from 10-15 November 2024
As part of the Erasmus mobility programme, I participated in the professional development course titled ‘Teaching with AI Tools and Techniques’. This training offered a comprehensive blend of theoretical foundations and practical applications, aimed at equipping educators with the competencies necessary to integrate artificial intelligence into contemporary pedagogical practice.
The course emphasized the ethical deployment of AI technologies, digital literacy, and innovative instructional design. Through interactive lectures, hands-on workshops, and collaborative group projects, I engaged with a range of AI tools including ChatGPT, Canva, and Grammarly. These platforms were explored for their potential to enhance lesson planning, personalize learning pathways, and streamline assessment processes.
A key component of the training involved the development of skills in prompt engineering, which enabled me to generate tailored educationa

l content and refine AI-generated responses to align with specific learning objectives. The programme also facilitated reflective discussions and peer-to-peer exchanges, which deepened my understanding of the broader implications of AI in education—particularly in terms of inclusivity, student engagement, and learning outcomes.
The experience significantly enriched my digital competencies and expanded my capacity to design tech-enhanced, learner-centred strategies. It also fostered critical thinking regarding the responsible use of AI in classroom settings. Overall, the mobility programme empowered me to innovate within my teaching practice and confidently apply AI-driven methodologies to support diverse educational needs.
Néve: TÁPAINÉ BUDIMÁCZ ILDIKÓ
Helyszín: San Cristobal de La Laguna, Tenerife Iskola: Language Campus Academy - La Laguna
Tevékenység: „A pozitív tervezése: Pozitív gondolkodás, kommunikáció és iskolai terek” tanfolyam
Időpont: 2024. 11.18-2024. 11.23.
A tanfolyam során betekintést nyertem a pozitív pszichológia alapvető elméleteibe és legjelentősebb nemzetközi kutatási eredményeibe, valamint elsajátítottam a pozitív oktatásra vonatkozó elméleteket és gyakorlati megközelítéseket.
Az első nap során ízelítőt kaptam játékos és gyakorlati feladatokból arra vonatkozóan, hogy hogyan kell pozitív kapcsolatokat építeni és fenntartani. Megismerkedtem a pozitív pszichológia és a pozitív oktatás alapelveivel, illetve megtanultam, hogyan kell pozitív érzelmeket kifejezni.
A második nap témája az erőszakmentes kommunikáció elmélete és gyakorlata, valamint a különböző mentális állapotok megismerése és felismerése volt.
Harmadik nap megismerkedtem önbizalom fejlesztő gyakorlatokkal és megtanultam az Ikigai módszer használatával az egyén hogyan tudja felfedezni saját életének értelmét. Beazonosítottam a fejlődési szemléletmód és sztereotípiák okozta fenyegetettség kezelését gyakorlati feladatok segítségével.
A negyedik napon a közeli ’Agua Garcia’ nevű erdőben töltöttem a napot, ahol csapatépítő és tudatosság, figyelemfejlesztő gyakorlatokat végeztem.
Az ötödik nap keretén belül kutattam az egyén szerepét a közösségen belül, illetve olyan gyakorlati feladatokkal ismerkedtem meg, melyek segítik az egyén beilleszkedését a közösségbe.
A hatodik napon a Teide Nemzeti Parkban kirándultam, ahol lehetőségem nyílt saját elmém tudatos irányítására, a jelen pillanatokra való mélyebb összpontosításra, a stresszoldásra és az önismeret elmélyítésére.
A tanfolyam végére tapasztalatot szereztem olyan oktatási programok kidolgozására, amelyek az akadémiai ismereteket a jellemfejlesztés és a mindfulness elősegítésével integrálják. Ez magában foglalja a pozitív érzelmek megtapasztalását, az elmélyült tevékenységek iránti elköteleződést, valamint a releváns és jelentéssel bíró gyakorlatok és kapcsolatok kialakítását, amelyek elősegítik a tanulók teljes körű fejlődését.
NÉV: Borsos Kira
Helyszín: Firenze, Olaszország
Iskola: Europass Teaching Academy Firenze
Tevékenység: „There’s an AI for that”
Időpont: 2025.04.14-49.
Olaszországban, Firenzében jártam az Europass Teaching Academy által szervezett „There’s an AI for that” című kurzuson. A kurzus helyszínének egy gyönyörű belvárosi épületet választottak, amely az Europass által Firenzében használt irodák egyike. A „diáktársaim” Európa különböző részeiből érkeztek, és nem mindannyian rendelkeztek tanári vagy tanítói múlttal. A kurzus oktatója, Pietro rendkívül segítőkész és türelmes volt minden téren. Az öt nap alatt sok kulturális és kre
atív feladatban vehettünk részt, miközben megismerkedtünk egymással és a mesterséges intelligencia oktatásban betöltött lehetőségeivel. Pietro megtanított minket különböző programokat kezelni – például videóvágást, PowerPoint-prezentációk készítését, valamint AI által generált képek és videók létrehozását –, mindezt olyan kontextusban, hogy azokat tanárok az óráikon is hasznosítani tudják.
Hétfő
A hét első napja az ismerkedés jegyében telt. Bemutatkozós feladatokat végeztünk, rövid prezentációkat tartottunk egymásnak az országunkról, és meghallgattuk, ki honnan érkezett, milyen háttérrel és érdeklődési körrel rendelkezik. A hangulat oldott és barátságos volt, gyorsan kialakult egy nemzetközi, együttműködő közösség.
Kedd
A második napon a ChatGPT-vel dolgoztunk. Először olyan kérdéseket kellett feltennünk a mesterséges intelligenciának, amelyekre valójában csak egy ember tud hitelesen válaszolni – például: „Are you a morning or an evening person?” Ez a gyakorlat segített megérteni az AI korlátait és azt, hogyan gondolkodik a nyelvről és a személyességről. Ezután mindenkinek ki kellett választania egy tetszőleges mesterséges intelligenciát, és megkérni, hogy tervezzen egy tanórát. Ez a feladat különösen inspiráló volt, mert megmutatta, hogyan lehet AI-t használni kreatív, oktatási célokra.
Szerda
A hét közepén a tanteremből kiléptünk a városba: a napot egy GooseChase játékkal kezdtük, amely során Firenze belvárosában, különösen a Piazza della Signoria környékén kellett különböző feladatokat megoldanunk. Ez nemcsak szórakoztató volt, hanem remek lehetőséget adott arra is, hogy megismerjük a város történelmét, művészetét és hangulatát. Délután mindenkinek saját GooseChase feladványt kellett készítenie a saját városáról, így gyakorlatban is kipróbálhattuk, hogyan lehet ezt a játékos alkalmazást oktatási eszközként használni.
Csütörtök
A negyedik napon több különböző AI-eszközt próbáltunk ki. Játszottunk a Contexto.me-vel, ahol szavak közti összefüggéseket kellett felismerni, majd a Quick, Draw! játékban az AI rajzfelismerő képességeit teszteltük. Kvízt is játszottunk a Quizizz segítségével, majd mindenkinek saját kvízfeladatokat kellett készítenie. A nap második felében a Google különféle mesterséges intelligencia alkalmazásaival ismerkedtünk meg, például a Poem Postcards, a Google Arts & Culture vagy a Food Mood funkciókkal. Ezeken keresztül kipróbálhattuk, hogyan lehet A
I-t bevonni kreatív és kulturális tevékenységekbe, és saját tartalmakat generáltatni vele.
Péntek
A zárónapon a Gamma AI platformmal dolgoztunk, amellyel látványos prezentációkat készíthettünk mesterséges intelligencia segítségével. Mindenkinek saját témát kellett választania, és elkészíteni az AI által támogatott prezentációját. A hét lezárásaként a CapCut videószerkesztő alkalmazást használtuk, és egy rövid videót készítettünk arról, milyen élmény volt számunkra ez az egy hét Firenzében – bemutatva a tanulást, a csapatmunkát és a város varázsát.
Name: Andrew James Tyler
Activity: job-shadowing
Place: Miercurea Ciuc, Romania
Date: 4-8 October, 2024
In my recent job-shadowing experience, I worked with Asociata Spectrum, a prominent adult language school in our town. This institution offers courses in multiple languages, including Hungarian, Romanian (the two most commonly spoken languages in the region), as well as English, French, and Italian. Their primary aim is to equip adults with essential language skills, and they also have a strong focus on preparing students for widely recognized language certifications such as Cambridge and ECL exams.
One of the strengths of Asociata Spectrum is its participation in Erasmus+ programs, particularly through small-scale partnerships. This experience of integrating both local and international learning objectives has given the institution a unique position in the adult education sector. The school employs four administrative staff, whose salaries are financed by an NGO that is closely affiliated with the language school. This partnership allows the institution to focus on the quality of teaching while maintaining accessible course fees. Students typically pay a nominal fee of approximately 20 LEJ (around 4 EUR) per lesson, making the courses highly affordable.
In addition to language instruction, Asociata Spectrum also offers teacher training programs, which have become increasingly popular among educators seeking to enhance their teaching methodologies and pedagogical skills. These training sessions focus on equipping teachers with the latest educational practices, ensuring that both educators and learners benefit from mode
modern, effective approaches.
Based on my observations and experience, I believe that our job-shadowing opportunity can provide valuable insights into the integration of language education with broader competences, particularly in relation to digital literacy, remote learning, and entrepreneurship skills.
NÉV: SZABÓ KITTIHelyszín: Székelyudvarhely, Románia
Iskola: Asociata MAGOK
Tevékenység: job-shadowing
Időpont: 2024. 10.04-2024.10.08.
A mobilitás során Romániában, az Asociata MAGOK felnőttoktatási NGO-nál töltöttem öt napot, amely lehetőséget biztosított számomra a helyi oktatási módszerek és gyakorlatok megismerésére. Az első napon egy bevezető

találkozón vettem részt, ahol megismertem a szervezet céljait, programjait és a célcsoportot. Az Asociata MAGOK különféle tanfolyamokat kínál, beleértve a nyelvi, matematikai és hobby-képzéseket, amelyek célja a felnőttek oktatása és közösségi fejlődésük elősegítése.
A második napon órákat figyeltem meg, ahol különösen érdekes volt tapasztalni, hogy a tanítás középpontjában a beszéd és a szórakozás áll, nem pedig a hagyományos könyvek. A tanárok kreatív módszereket alkalmaztak, hogy ösztönözzék a tanulók aktív részvételét. A harmadik napon részt vettem egy patchwork tanfolyamon, amely során felnőttek kreatív önkifejezése és közösségi kapcsolatai erősödtek. E tevékenységek során megtapasztaltam, hogy a hobby-alapú képzések milyen hatékonyan segítik a tanulási folyamatot és a közösségépítést.
A látogatás során egy kulturális kiránduláson is részt vettem Székelyudvarhelyen, ahol a helyi kultúra és hagyományok megismerésére nyílt lehetőség. A kirándulás során ellátogattam múzeumokba és kulturális központokba, ahol mélyebb betekintést nyertem a helyi közösség életébe.
Az Asociata MAGOK-nál eltöltött idő során szerzett tapasztalatok és ismeretek jelentős hatással voltak a szakmai fejlődésemre. Az itt tanultak alkalmazása során új ötleteket tudok bevezetni az óráimba, és gazdagítani tudom a saját tanítási módszereimet. E tapasztalatok értékes alapot adnak a jövőbeni munkámhoz és a küldő intézmény fejlődéséhez.

NÉV: SZABÓ KITTI
Helyszín: Fluenta Centar Stranih Jezika
Tevékenység: job-shadowing
Időpont: 2025.03.31-04.11.
A Fluenta Centar Stranih Jezika nyelviskolában töltött 12 napos job-shadowing program során részletes betekintést nyertem az 
iskola mindennapi működésébe, szervezeti felépítésébe és oktatási szemléletébe. A program célja az volt, hogy megismerjem a nyelviskola jó gyakorlatait, különös tekintettel a tananyagok alkalmazására, a tanfolyamszervezésre, valamint a marketing és ügyfélszolgálati tevékenységekre. Az intézmény vezetője, Jelena egy fiatal, lendületes hölgy, aki rengeteg energiát fektet bele a közel 15 éves nyelviskolába és még hétvégén is dolgozik azért, hogy a diákok számára megfelelő kurzust biztosítson. Erasmusban nem vesznek részt, de volt lehetőségem elmesélni ennek előnyeit az iskolavezetés számára, így szeptembertől fontolóra fogja venni.
A program során lehetőségem volt részt venni órákon megfigyelőként, ahol különböző korosztályok és tudásszintek oktatását követhettem nyomon megnézve a tanterv használatát. A tanórák rendkívül interaktívak, kommunikatív fókuszúak voltak, és a tanárok nagy hangsúlyt fektettek a tanulók aktív részvételére. A tankönyvek és digitális segédanyagok kombinált használata segítette a differenciált oktatást, és a tanulók motivációját is jelentősen növelte. A Longman kiadó könyveit használják és a tanulók között sok a fiatal, akik délelőtt is járnak mivel az állami oktatási rendszer két időszakban működik.
Különösen érdekes volt számomra az iskola rugalmas és tanulóközpontú szemlélete, amelyet az ügyfélszolgálat és a tanfolyamkínálat is tükrözött.
A vezetőséégel és a tanárokkal folytatott megbeszélések során részletesen megismerhettem a tanfolyamszervezés folyamatát, a beiratkozási rendszert, valamint a célcsoportokhoz igazított marketingstratégiákat.
A 12 nap alatt számos ötletet és inspirációt gyűjtöttem, amelyeket saját munkámba is szeretnék beépíteni. A Fluenta csapata nyitottan, barátságosan fogadott, és példaértékű együttműködésben mutatta be az iskola működését. A program nemcsak szakmailag volt hasznos, hanem kulturálisan is gazdag élményt nyújtott.
NÉV: Lehoczki Anikó
Helyszín: Fluenta Centar Stranih Jezika
Tevékenység: job-shadowing
Időpont: 2025.03.31-04.11.
- április hónapban az Erasmus+ program keretéb
en részt vettem egy 12 napos szakmai látogatáson a horvátországi Slavonski Brod településen található Fluenta Centar Stranih Jezika elnevezésű nyelviskolában.
A látogatás előkészítése során informálódtam a fogadó intézmény profiljáról és tevékenységéről ill. egyeztettem a program céljáról és tartalmáról. Nem felejtkeztem el arról sem, hogy átgondoljam a megfigyelési szempontjaimat, amelyek alapján készítettem egy megfigyelési tervet. A beilleszkedés megkönnyítése érdekében tájékozódtam a helyi szokásokról, a kultúráról és az oktatási rendszerről is.
A mobilitás során az volt az elsődleges célom, hogy átfogó ismereteket szerezzek a horvátországi nyelviskola működéséről, a tankönyvhasználatról, a tanítási módszerekről és a tanár-diák kapcsolatról.
Az ott eltöltött idő alatt sikerült betekintést nyernem az itt említett szegmensekbe, sőt a horvát kollégáim által megismerkedhettem különféle digitális eszközök és alkalmazások széleskörű használatával. Nagyon hasznosak voltak számomra a szakmai workshop-ok és az óralátogatások is, amelyek után tudtam beszélgetni a nyelviskola diákjaival is.
A látogatás első napján sor került a nyelviskola vezetőségének és a nyelviskola megismerésére.
A következő napokban óramegfigyeléseket tartottam különböző nyelvi szinteken lévő csoportokban, ahol megismerkedhettem a nyelviskolában használt tankönyvekkel, munkafüzetekkel és a digitális alkalmazásokkal is. Az órák után szakmai megbesz
éléseket folytattunk az iskolában tanító tanárokkal. Az 5.napon tartott belső tréningen való részvétel igazán hasznosnak bizonyult számomra, ugyanis új ismeretek birtokába jutottam, amelyeket kamatoztatni tudok majd a tanításom során is.
A kulturális programok sem maradhattak ki, ezek révén még több információhoz és különleges élményhez jutottam. A látogatás második felében interaktív tanórákat és a tanulói motivációs technikákat is tanulmányozhattam és részt vettem egy olyan megbeszélésen, amely a fogadó intézmény jövőbeli terveit érintette. A szakmai beszélgetések és tapasztalatcserék révén teljes mértékben megismerkedhettem a nyelviskola működésével, a tanárokkal, a tankönyvekkel, és a nyelvtanítás során használt különféle digitális appokkal.
A 10. napon informális kapcsolatépítéssel és a helyi gasztronómia megismerésével telt, majd az utolsó napokban összegző megbeszélést folytattunk a tanár kollégákkal és dokumentáltuk a megszerzett tapasztalatokat és javaslatokat. A hivatalos záróesemény és búcsúzás után hazautaztam.
Összeségében elmondhatom, hogy a mobilitás során szerzett tapasztalatok és ismeretek jelentős előnyt jelentenek a szakmai munkám során, hiszen ezáltal lehetőségem nyílik arra, hogy a saját tanóráimon is alkalmazhassam az új módszereket és a nyelviskolában megismert szemléletmódot ill. a digitális alkalmazások során a fiatalabb korosztály számára is érdekes órát tarthassak.
Név: Mihalovicsné Vajda Tímea Judit
Projekt: Job shadowing
Helyszín: Andrioti Language School and Training Centre Corfu Town, Corfu
Időpont: 2025. április 7-16.04. 07-16-ig Erasmus+ job shadowing tevékenységen vettem részt Korfu városban Korfu szigetén a Bristol Nyelviskola képviseletében. Tanulási célú utazásom az Erasmus+ tám
ogatásával valósult meg. Fogadó intézményem Korfun az Andrioti School and Training Centre volt. A magán nyelviskola több évtizedes múltra tekint vissza és a legnépszerűbb a szigeten működő mintegy 30 nyelviskola közül. Kisiskolás kortól tanítanak, vannak tinédzser csoportjaik és felnőtt tanulóik is, sőt Erasmus+ nyelvi képzéseket is tartanak tanároknak. A családok komoly elvásárokat támasztanak gyermekeik angol nyelvtudása szempontjából, mivel főként a turizmusból élnek a szigeten. Az állami rendszerű nyelvoktatás nem elegendő, ezért a legtöbb gyermek magán nyelviskolába jár már alsós kora óta, s teszi ezt éveken keresztül. A nyelviskola ezért több éves nyelvtanulásra épít. A diák korosztály tanfolyamai nem rövidek és intenzívek, hanem felépítésük az iskolarendszerű oktatáshoz nagyon hasonló: a tanév menetéhez teljesen igazodva egész évben járnak oda a gyerekek, heti 2-3 alkalommal, legtöbbjük 4-5-6 éven keresztül. Felismerve az európai uniós igényeket, az iskolarendszer egyéb hiányosságait és figyelembe véve a szülők elvárásait, nem kizárólag a kurzus könyvvel foglalkoznak az órákon, és nem minden órán ugyanaz történik, hanem több különböző (elnevezésű) tantárgyuk van. A kurzuskönyvvel történő haladás és az erre épülő órák mellett a kicsiknek van kifejezetten Project Based Learning, azaz tevékenykedtető, kreatív alkotó óra, a nagyoknak Global Citizenship óra, illetve külön Writing óra, ahol csa
k az írásmű típusokkal foglalkoznak és van ú.n. Picture Based News, amelyen világméretű problémákat vitatnak meg, ez utóbbit már C1-C2 szinten. Minden „tantárgy” lényege, hogy angolul zajlik, nagyon minimális az anyanyelvi beszéd. A kezdők (Kids A, B, C) csoportjaiban lassú haladási tempójú, csekély nyelvtant tanító, határozottan beszéd orientált alapozás folyik, melyre építve 14-15 éves korukra a jó képességűek elérik a C1 nyelvi szintet. A felnőttek oktatása is hasonlóan átgondolt, felépített tematika mentén zajlik, modern digitális eszközök felhasználásával és aktuális témák feldolgozásával. Az itt töltött 10 nap során igen hasznos tapasztalatokat szereztem a fogadó nyelviskola működésével kapcsolatban és több új módszert, feldolgozási technikát ismertem meg. Volt alkalmam felfedezni a szigetet, számos csodálatos természeti kincset láttam, mélyült az Erasmus+ prioritások iránti elkötelezettségem, valamint erősödött az európai közösséghez tartozás érzése.
NÉV: LEHOCZKI ANIKÓ
Helyszín: Studio Inglese, Padova, Olaszország
Tevékenység: job-shadowing
Időpont: 2025. 04. 14.-04.20.
A Studio Inglese nyelviskolában töltött 7 napos job-shadowing program során átfogó betekintést nyerhettem a nyelviskola mindennapi működésébe, az oktat
ási szemléletébe és a felépítésébe is. A mobilitás fő célja az volt, megismerkedjek a nyelviskola tevékenységével, az iskolában használt tananyaggal és tankönyvekkel ill. az iskola vezetőjével és az ott dolgozó tanárokkal tudjak szakmai megbeszéléseket folytatni. Az intézmény vezetője, Tom Roper egy nagyon agilis, gyakorlati beállítottságú tanár, aki pár évvel ezelőtt alapította a nyelviskolát. Azóta folyamatos fejlődésben vannak, egyre több tanárt alkalmaznak és egyre nagyobb számban indítanak csoportokat ill. az angol nyelven kívül más idegen nyelveket és olasz nyelvet is tanítanak. Erasmus programban nem vesz részt a nyelviskola, de Tom érdeklődédére elmondtam a program előnyeit és a saját tapasztalataimat is.
A tanórák látogatása során volt alkalmam különböző korosztály számára szervezett kurzusokat megtekinteni és különböző tudásszintek alapján összeállított csoportos órákat is meglátogatni. A tanárok többnyire kommunikatív órákat tartottak, nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a tanulók többször kapjanak megszólalási lehetőséget az órák során. A tankönyvek és a digitális segédanyagok együttes használata nagymértékben növelte a diákok motiváltságát. Számomra rendkívül érdekes volt, hogy megtudtam, hogy egyre több nyugdíjas szeretne angolt tanulni, így a nyelviskolában is több olyan 4-6 fős csoport indult, ahol a szépkorúak ismerkedhetnek meg az angol nyelvvel.
Többek között azt is megtudtam, hogy az olasz állami iskolarendszer kissé eltér a magyar oktatástól és azt is, hogy a nyelviskola szorosan együttműködik az állami általános iskolával, a gimnáziumokkal és a technikumokkal is és ezáltal összehangoltan dolgozhatnak azon, hogy az olasz fiatalok hatékonyan megtanulhassanak angolul.
A 7 nap folyamán nagyon sok élményt szereztem és számos új ismerettel gazdagodtam, amelyeket napi szinten tudok hasznosítani a nyelviskolában végzett munkám során. Tom nagyon segítőkész és barátságos volt, a mobilitás során megismerkedhettem a nyelviskola többi tanárával és pár diákjával is, ezáltal is kibővítve a nemzetközi kapcsolataimat.
Név: Mázsár Csilla
J
ob shadowing
Helyszín: Split, Horvátország
Időpont: 2025. április 14.-18.
A Bristol Nyelviskola Erasmus+ ösztöndíja keretében egy egyhetes job shadowing-on vettem részt a Pappagallo Nyelviskolában Splitben Horvátországban 2025. április 14-től 2025. április 18-ig.
A Pappagallo Nyelviskola egy harminc éve működő vállalkozás. A nyelviskolában angol, német, spanyol, olasz, francia és horvát nyelveket oktatnak. Az angol nyelvi kurzusokat leginkább horvát állampolgárok látogatják, akik vagy a turizmusban helyben kamatoztatják a megszerzett tudást vagy külföldön vállalnak munkát. Változatos nyelvtanfolyamokat kínálnak a nyelviskolában, az általános és üzleti nyelvtanfolyamok mellett helyet kapnak az egyéni és online tanfolyamok, beszélgető kurzusok, valamint jogi és pénzügyi angol nyelvtanfolyamok. A tanfolyamok a résztvevők egyéni igényeihez igazodnak. Gyermekcsoportokat is gyakran indítanak óvodás kortól tinédzser korig.
Az órákat több helyszínen tartják, ha az idő engedi, a szabadban is tartanak nyelvórákat a tenger közvetlen közelében. Az angoltanárok jól felkészült, kedves, türelmes, segítőkész és lelkes szakemberek. A kommunikációra helyezik a hangsúlyt, a tanítási módszereik interaktívak, motiválóak és szórakoztatóak. Az interaktív táblát minden tantermi órán használják, különböző tanulást segítő applikációk használatával teszik érdekessé a tanulási folyamatot. Sok esetben nem kurzuskönyvből tanítanak evvel is igazodva a csoportok igényeihez. Ami különösen megfogott, az a nyelviskola személyes hozzáállása. Érezhető volt, hogy a tanárok és az iskola vezetése szívvel-lélekkel foglalkoznak a diákokkal. Nem csak a nyelvtudás fejlesztése a cél, hanem egy támogató és motiváló közösség megteremtése is. A Pappagallo egyértelműen egy olyan hely, ahol nem csak hatékonyan lehet nyelvet tanulni, hanem egy igazi élmény is a tanulás folyamata.
Összességében nagyon jól éreztem magam, megismerkedtem a horvát kultúra jellegzetességeivel, betekintést nyertem a horvát iskolarendszerbe és helyi nevezetességeket is sikerült meglátogatnom. A látogatás végén feltöltődve, életre szóló élményekkel tértem haza.
Name: ANDREW TYLER
Place: Alghero, Sardinia
Associazione Culturale Centro Mediterraneo Pintadera
Type: job-shadowing
Date: 2025.05.22-28
As part of my professional development, I took part in a job-shadowing activity at Pintadera, an Italian languag
e school known for its dynamic and communicative approach to language teaching. During my stay, I was primarily responsible for observing classes and gaining insight into the school’s teaching methodology and classroom practices.
Throughout the programme, I had the opportunity to observe a variety of courses targeting different proficiency levels and age groups. The teachers at Pintadera created an engaging and supportive atmosphere, where students were encouraged to participate actively and express themselves freely. The lessons were strongly student-centred, with a clear emphasis on communication, fluency, and the practical use of language in real-life situations.
One of the most striking features of the teaching approach was the use of authentic materials and interactive activities such as role-plays, group discussions, and task-based exercises. The integration of cultural elements into language teaching was also very effective, allowing learners to connect with the language on a deeper level. I was impressed by how the instructors adjusted their techniques to suit the diverse needs of the learners while maintaining high levels of motivation and engagement.

In addition to classroom observations, I had the chance to speak with teachers and administrative staff about curriculum planning, student assessment, and course design. These conversations gave me a broader understanding of how the school operates and how it supports both learners and educators.
As part of the cultural immersion experience during the job-shadowing, we also had the opportunity to take part in a traditional Italian cooking course. This hands-on workshop focused on making homemade ravioli from scratch, guided by a local chef who introduced us to the secrets of authentic Italian cuisine.
NÉV: SZABÓ KITTI
Helyszín: Alghero, Szardínia
Iskola: Associazione Culturale Centro Mediterraneo Pintadera
Tevékenység: job-shadowing
Időpont: 2025.05.22-28
Az olasz Pintadera nevű nyelviskolában voltam látogatáson, ahol a tanulók nagy részét a turisták teszik ki, akik akár 1-2 hétre mennek olasz nyelvet tanulni, mivel céljuk az országban való letelepedés. A diákok zöme német, lichtensteini, cseh, de még Ausztráliából is volt diák, aki 85 (!) évesen jött új életet kezdeni Szardínián. Az iskola vezetője Nicola is német származású aki társával együtt vezeti a nyelviskolát. Az épületben csak 3 tanterem van és 1 fő állandó személyzet, aki külföldi Erasmussal érkező diákokat tanít, amikor nincs turista szezon. A szervezési részt figyeltem meg, ami különösen érdekes volt, hogy heti kurzusok vannak és random tanulók érkeznek. Tudás szint felmérés nem történik így a diákok nem azonos szinten tanulnak. A hét folyamán délelőtt tanfolyamok mennek, délután pedig egyéb kulturális programokra lehet befizetni mint például olasz főzés kurzus autentikus háziasszonyok vezetésével. Ezeken felül egyéb nyelvtanfolyamokkal ötvözött kurzusokat kínálnak mint például énekléssel tanulás, művészettel nyelvtanulás stb.
Mivel kicsi a város és a diákok főképp külföldiek akik a weboldaluk alapján találják meg a nyelviskolát, így egyéb nagyobb marketinggel nem hirdetik magukat. A hét napot az iskola vezetőjével töltöttem de óralátogatáson is részt vettem. Elmondásuk szerint inkább offline oktatás folyik, habár előfordul náluk néha online diák is, akik többnyire egyéni órát szeretnének. Az iskola maga oktatóként vesz csak részt az Erasmusban, de pályázóként nem is szeretnének indulni. A mi nyelviskolánkkal egy lehetséges közös együttműködésben állapodtunk meg.

Project: Job shadowing
Név: Kollár Aliz
Helyszín: Kréta, Heraklion
Dátum: 2025. július 1–10.
- július 1. és 10. között Kréta szigetén, Heraklionban vettem részt egy job shadowing programon, amelynek keretében egy kis, jól szervezett és elismert nyelviskola mindennapi működését, tanóráit és pedagógiai szemléletét figyelhettem meg. A program célja az volt, hogy nemzetközi környezetben ismerjem meg más ország oktatási gyakorlatát, új módszertani ötleteket gyűjtsek, és betekintést nyerjek egy nyelviskola tanulóközpontú működésébe.
Az iskola családias, támogató légkörben működik, ugyanakkor professzionális szinten szervezi meg képzéseit. Különlegessége, hogy nem hirdeti magát nyilvánosan, a diákok szülői és baráti ajánlás alapján iratkoznak be. Ez az ajánlási rendszer a bizalomra és az elégedett tanulók visszajelzéseire épül, ami egyértelműen mutatja az iskola kiváló szakmai hírnevét.
Az intézmény működése két fő időszakra tagolódik:
A téli időszakban (kb. októbertől januárig) három hónapos, hosszabb kurzusokat tartanak, ahol a tanulók heti rendszerességgel vesznek részt órákon.
A tavaszi és nyári időszakban ezzel szemben rövidebb, intenzív tanfolyamokat szerveznek, amelyek különösen népszerűek a fiatalok és a nyelvet gyakorlati célból tanulók körében.
A nyelviskola angol nyelvet tanít kezdőtől C1 szintig, és nyelvvizsga-felkészítő tanfolyamokat is kínál. Az órákra nagy létszámban jelentkeznek tanulók, ami az iskola sikerességét és vonzerejét bizonyítja.
A megfigyelt tanórák során a tanárok interaktív, élményalapú tanítási módszereket alkalmaztak. A diákok aktívan részt vettek páros és csoportos feladatokban, szerepjátékokban, vitákban és rövid prezentációkban. A tanulás középpontjában mindvégig a négy nyelvi készség (beszéd, hallás utáni értés, olvasás és írás) egyensúlya állt. A pedagógusok ügyeltek arra, hogy minden tanuló megszólaljon, véleményt formáljon, és önbizalmat szerezzen a nyelvhasználatban.
Kiemelt szerepet kapott a digitális eszközök használata is: interaktív tábla, online gyakorlófelületek, hanganyagok és szókincsfejlesztő alkalmazások segítették a tanulást. Az órák dinamikusak, motiválóak és gyakorlatorientáltak voltak, ami jól illeszkedett a diákok igényeihez.
Az iskola nemcsak a tanulásra, hanem a közösségépítésre is nagy hangsúlyt fektet. Rendszeresen szervez közös kirándulásokat és tanulmányutakat más országokba, amelyek során a diákok valós nyelvi környezetben gyakorolhatják az angolt, miközben új kultúrákat ismernek meg. Ezek a programok nagymértékben hozzájárulnak a tanulók motivációjához, nyelvi fejlődéséhez és nemzetközi nyitottságukhoz.
A program során lehetőségem volt több tanárral is beszélgetni, akik részletesen ismertették tapasztalataikat a görög oktatási rendszer kihívásairól, valamint azokról a módszerekről, amelyekkel a diákokat aktívan bevonják a tanulás folyamatába. Mindannyian hangsúlyozták, hogy a kommunikatív nyelvhasználat fejlesztése a legfontosabb céljuk, nem pusztán a nyelvtani pontosság.
A heraklioni job shadowing program számomra rendkívül hasznos és inspiráló élményt jelentett. Megerősített abban, hogy az interaktív, tanulóközpontú oktatás a leghatékonyabb út a nyelvi fejlődéshez. A megszerzett tapasztalatokat és ötleteket szeretném beépíteni saját tanári gyakorlatomba – különösen a csoportmunka, a kommunikációs feladatok és a digitális taneszközök tudatos használata terén.
Összegzésként elmondható, hogy a program szakmailag és emberileg is gazdagító tapasztalat volt, amely nemcsak a módszertani tudásomat bővítette, hanem lehetőséget adott egy más ország oktatási kultúrájának és értékrendjének mélyebb megismerésére is.
Job shadowing a Bristol Nyelviskolában

ére mely egy lehetőséget biztosít a kapcsolatok építésére is. Egy Facebook csoportban próbáltuk csábítani a kollégákat, hogy látogassanak el hozzánk illetve nyelviskolánk segítséget tud nyújtani a lebonyolításban. Így került sor arra, hogy 3 óvónő jött hozzánk Erdélyből, Gyimesből 2024.június 17-21ig akik látogatást tettek a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának és a Szent László ÁMK-nak az óvodájában. Kultúrprogramként bemutattuk nekik Baját, a Zsinagógát, a helyi látványosságokat, majd Budapestről utaztak haza. Tanulmányi útjuk alkalmával betekintést nyerhettek a magyarországi intézmények óvodapedagógiai módszereibe, a délutáni foglalkozásokba mint például kisállatok alkalmazása a nevelői munka során.
Az Erasmus támogatja a képző intézményeket, hogy menjenek egymáshoz jó tapasztalat cser
A Bristol Nyelviskola Erasmus projektje támogatásával jutottunk el Esteponába, Spanyolországba 2024. májusában, ahol a kapcsolati tőke eredményeként jöh

ettek angol szakos nyelvtanárok Magyarországra a mi nyelviskolánk által. A két kolléga a Converzum partnernyelviskolában tudott órákat látogatni és részt venni kulturális programokon, mint például néptánc tanítás. Az említett partnerintézmény látogatása során megtekinthették a hazai felnőttképzés szervezési feladatait és kihívásait is.
LUDOVIC VILLOT
Meghívott szakértő fogadása a Bristol Nyelviskolában Baján
2024.08.19-25.
Az Erasmus+ program keretében a Bristol Language School vendégül látta Ludovic Villot francia szakértőt, aki egyhetes látogatása során a tanári kar szakmai fejlődését támogatta. A meghívás célja az volt, hogy a meghívott szakértő új módszertani ismereteket, innovatív tanítási megközelítéseket és nemzetközi jó gyakorlatokat osszon meg az iskola tanáraival. A látogatás kezdetén közös megbeszélésre került sor, amelyen a vezetőség és a ta
nárok együtt határozták meg a hét fő célkitűzéseit. A középpontban a felnőtt nyelvtanulók beszédkészségének fejlesztése, a tanárok digitális kompetenciáinak erősítése, valamint a minőségbiztosítási folyamatok javítása állt.
A hét folyamán Ludovic Villot különböző tevékenységeken keresztül segítette a tanárok szakmai fejlődését. Több tanórát megfigyelt, majd részletes visszajelzést adott az óravezetési technikákról, a feladatok változatosságáról és a diákok bevonásának módszereiről. Interaktív workshopokat tartott, amelyekben a résztvevők gyakorlati feladatokon keresztül ismerkedhettek meg a feladat-alapú tanítás és a formatív értékelés eszköztárával. A tanárok számára nagy értéket képviselt a bemutató óra, ahol a szakértő új módszereket mutatott be élő tanítási helyzetben, majd közös reflexió keretében elemezték a látottakat.
A látogatás egyik fontos hozadéka a közösen kidolgozott tananyag volt: a tanári kar és Ludovic Villot együtt készítettek el egy rövid, beszédkészség-fejlesztésre épülő modulvázlatot, amelyet a jövőben be lehet építeni az iskola tantervébe. Emellett lehetőség nyílt arra is, hogy a tanárok egyéni mentorálás keretében osszák meg saját kihívásaikat, és személyre szabott szakmai tanácsot kapjanak.
A hét végére a résztvevők közösen értékelték az eredményeket. A tanárok visszajelzései szerint a látogatás hozzájárult a módszertani repertoár bővítéséhez, új ötleteket adott a digitális eszközök beépítésére, és ösztönzően hatott a csapat szakmai együttműködésére. A záró szemináriumon a megszerzett tapasztalatok bemutatásra kerültek a tágabb szakmai közösségnek is, ezzel biztosítva az eredmények szélesebb körű terjesztését.
Összességében Ludovic Villot látogatása jelentős mértékben hozzájárult a Bristol Language School pedagógiai munkájának fejlődéséhez. A meghívott szakértő jelenléte nemcsak új módszertani inspirációt hozott, hanem hosszú távú együttműködési lehetőségeket is megnyitott az intézmény számára.
